کدخبر : 2223
پنج شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲:۵۸
فاقددیدگاه

نقش فراحرفه ای روابط‌عمومی بیمارستان ها

روابط‌عمومی وظیفه برقراری ارتباط موثر با مخاطبان کلیدی بیمارستان از جمله رسانه‌ها، ساکنین محلی، کارکنان، پزشکان، اعضای هیات‌مدیره، رهبران فکری جامعه، مقامات دولتی و دیگر افراد علاقمند به بیمارستان است.

روابط‌عمومی وظیفه برقراری ارتباط موثر با مخاطبان کلیدی بیمارستان از جمله رسانه‌ها، ساکنین محلی، کارکنان، پزشکان، اعضای هیات‌مدیره، رهبران فکری جامعه، مقامات دولتی و دیگر افراد علاقمند به بیمارستان است. یک برنامه روابط‌عمومی شامل استراتژی‌ها و روش‌هایی است که به برقراری ارتباط با پیام های کلیدی، پاسخ به رویدادهای مثبت یا منفی که بر بیمارستان تاثیر می‌گذارند، اجرای برنامه های تبلیغاتی جدید برای خدمات، یا کارکنان ؛ و ایجادحسن‌نیت در رابطه با بیمارستان کمک می‌کنند.

 

روابط عمومی اجرا شده : ​

  • ​افزایش شفافیت در بیمارستان، کارکنان، برنامه‌ها و خدمات
  • بیمارستان را به عنوان یک مرجع بهداشت و درمان در جامعه یا منطقه قرار دهید
  • گسترش آگاهی از تمام برنامه‌ها و خدمات بیمارستانی
  • ​تصویر (طرحواره) بیمارستان را توسعه دهید
  • کمک به استخدام و حفظ کارکنان
  • تلاش‌ برای افزایش بودجه برای برنامه‌های جدید و خدمات یا کمک به تصویب قوانین
  • یک قانون کلی در خصوص زمان هایی که اخبار منفی در مورد بیمارستان اتفاق می‌افتد داشته باشید،
  • ​افزایش روحیه کارکنان

 

48580_307 نقش فراحرفه ای روابط‌عمومی بیمارستان ها

 

​در طول برنامه‌ریزی و اجرای برنامه روابط‌عمومی، به یاد داشته باشید که:

​سازگاری و تکرار برای موفقیت کلی شما حیاتی است.​ اشتباه نکنید که فکر کردن به تلاش‌های روابط‌عمومی شما زمانی تکمیل می‌شود که مقاله ای در صفحه اول از شما منتشر می شود یا بروشور جدیدی را تکمیل می‌کنید. بلکه روابط‌عمومی موفق همیشه در حال پیشرفت است.​

روابط عمومی اصطلاحی عمومی است که ممکن است شامل بسیاری از “روابط” با مخاطبان مختلف، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها باشد. برای مثال، روابط کارکنان تابعی از روابط عمومی است که شامل پاسخ به نگرانی‌های کارکنان، اطلاع‌رسانی و انگیزشی است. برخی از تاکتیک‌های مورد استفاده برای روابط کارکنان ممکن است شامل آموزش کارکنان جدید، اهدای جوایز به کارکنان و به رسمیت شناختن آنها، انتشار نشریات جدید و خبرنامه ها برای معرفی چند نفر باشند.

“روابط” دیگر – روابط اجتماعی – وظیفه برنامه‌ریزی فعالانه و مشارکت در یک جامعه برای منافع جامعه و بیمارستان است. تاکتیک‌ها در این دسته شامل رویدادهای اجتماعی، فعالیت‌های داوطلبانه و فرصت‌های حمایت مشترک با دیگر سازمان‌های جامعه هستند. روابط اجتماعی ممکن است شامل جمع‌آوری کمک های خیریه و فعالیت‌های توسعه ای​​​ نیز باشد.

نقش آموزشی روابط عمومی و کمک به فرآیند آموزشی دیگر واحدهای بیمارستان در حوزه روابط کارکنان و روابط اجتماعی قرار دارد که در زمینه ارتقای سلامت جامعه دارای اهمیت ویژه ای است با ظهور رسانه های آنلاین و شبکه های اجتماعی بعد آموزشی دچار دگرگونی های شدیدی در بعد ابزار و خلاقیت شد تا آنجا که هیچ محدودیتی برای روابط عمومی های باقی نمانده است.

روابط دولتی یک وظیفه مرتبط با مقامات دولتی و ادارات درباره مسائلی است که بر بیمارستان و مخاطبان آن تاثیر می‌گذارد. همچون رویدادهای کسب افتخار، برنامه‌های نوشتن کمپین، و تبلیغ در روزنامه، اغلب بخشی از روابط دولتی است.

در نهایت، روابط رسانه‌ای، اغلب مترادف با روابط عمومی بوده و وظیفه کار با رسانه‌ها برای ارتباط دادن اخبار است.

روابط رسانه‌ای فعال می‌تواند به دنبال انتشار اخبار مثبت برای یک موضوع منتشر شده در بیمارستان یا واکنشی به یک تحقیق خبری درباره داستان مثبت یا منفی مورد علاقه رسانه‌ها و خوانندگان آن باشد.

​ استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مربوط به بازاریابی و تبلیغات ممکن است تلاش‌های کلی روابط‌عمومی شما را تکمیل کنند. تبلیغات برای بیمارستان‌ها می‌تواند برای خدمات جدید و محصولات موثر باشد. همچنین ممکن است بخشی از یک استراتژی برند کلی باشد که شامل روابط عمومی و بازاریابی است. آگهی ممکن است ویژگی‌های بصری کلیدی در مورد بیمارستان را شناسایی کرده و ارتباط با جامعه را ایجاد کند. موارد بازاریابی به ویژه در تلاش‌های آموزشی و گسترش آگاهی موثر هستند. ممکن است بروشورها برای اطلاع‌رسانی به بیماران در مورد خدمات خاص یا برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

شما با روابط عمومی کنترل پیام کمتری را خواهید داشت، اما نتایج می‌تواند معتبرتر و موثرتر باشد. مردم می دانند زمانی که آنها یک تبلیغات یا موارد بازاریابی را مشاهده می کنند. این اعتبار پیام را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، یک مقاله خبری توسط رسانه‌ها بازنشر می‌شود و در نتیجه اعتبار بیشتری بدست می‌آورد. این اعتبار زمانی افزایش می‌یابد که یک منبع ثالث از طریق گزارش خبری از بیمارستان شما تمجید و حمایت کند. به عنوان مثال، نقل‌قول از یک بیمار جدید که از خدمات جراحی شما قدردانی می‌کند، بسیار معتبرتر از گفتن یک چیز بدون سند در بروشور بیمارستان است. شما به طور موثر یک تایید شخص ثالث از هر مقاله‌ای که از تلاش‌های روابط‌عمومی شما ایجاد شده‌است را دارید.

در پایان ضمن تاکید بر اینکه ارتباطات سلامت و بالاخص روابط عمومی بیمارستان بواسطه موضوعیت شغلی خود به یکی از حساس ترین ارتباطات انسانی پرداخته و مهم تر از آن نیز فعالیت در سازمان هایی است که وظیفه حفظ و ارتقاء سلامت جامعه را برعهده دارند که هم اصول انسانی ، قوانین کشوری و شرع اسلام هم بر آن تاکید دارد. لذا مدیران حوزه سلامت باید به روابط عمومی بیمارستان نگاه ویژه ای داشته و بر توسعه همه جانبه آن بکوشند.

 

احمد عامری؛ کارشناس ارتباط با رسانه

مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ره اهواز

 

اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما