کدخبر : 2025
پنج شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۵:۰۳
فاقددیدگاه

۹۰ درصد کودکان اوتیسمی دارای والدینی با تحصیلات عالیه هستند

به گزارش «پرستاری نیوز» مجید قدمی در نشست مشترک آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با اشاره به اینکه دهه فجر فرصتی است تا بنشینیم و مسیر رفته را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم که چه کرده‌ایم، گفت: ۱۰‌ درصد جمعیت دانش‌آموزان تفاوت‌هایی دارند که باید در این زمینه به آن‌ها توجه داشت. وی با بیان […]

به گزارش «پرستاری نیوز» مجید قدمی در نشست مشترک آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با اشاره به اینکه دهه فجر فرصتی است تا بنشینیم و مسیر رفته را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم که چه کرده‌ایم، گفت: ۱۰‌ درصد جمعیت دانش‌آموزان تفاوت‌هایی دارند که باید در این زمینه به آن‌ها توجه داشت.

وی با بیان اینکه هر چه سطح بهداشت بالاتر رود به طور قطع معلولیت‌ها کمتر خواهد شد، ادامه داد: از دو منظر می‌توان به وجود این تفاوت‌های فردی نگاه کرد و یک نگاه می‌تواند این باشد که ابتدا برای قشری که درصد بیشتر جامعه را تشکیل می‌دهند رفاه را بالا ببریم و نگاه دیگر این است که عدالت را برای همه مردم فراهم کنیم؛ چراکه هر قشری حق دارد از امکانات بهره ببرد و بر همین اساس باید توجه کرد که ۳ درصد جمعیت آسیب دیده ذهنی هستند و ضریب هوشی زیر ۷۰ دارند و همه این افراد حق دارند که درس بخوانند و از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: عده‌ای را داریم که ضریب هوشی به مراتب بالایی دارند و یک عده‌ای را هم در کنار این‌ها داریم که ضریب هوشی پایین‌تری دارند و یک نگاه در جامعه می‌گوید این‌ها را از هم جدا کنیم و شرایط را برای تیزهوشان فراهم کنیم تا بتوانند تصمیم‌های مهم کشوری را فراهم کنند و نگاه دیگری می‌گوید در نظام طبیعت می‌توانیم نظام تعادل را ببینیم که به همان تعداد که تیزهوش داریم کم‌توان ذهنی هم داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان استثنایی قشری هستند که باید به آن‌ها به سبب تفاوت‌هایی که دارند توجه ویژه می‌خواهند و باید طوری با این‌ها برخورد کنیم که از خدمات ویژه برخوردار شوند. این قشر باید در جامعه زندگی کنند و نباید آن‌ها را جداسازی کرد.

وی با بیان اینکه عادی‌سازی از اهدافی است که باید دنبال کرد، اظهار کرد: مدارس تلفیقی ما به همین جهت مشغول به فعالیت هستند و هدف از این تلفیقی بودن این است که این دسته از دانش‌آموزان را با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بیشتر آشنا کنند.

قدمی افزود: آمارها نشان می‌دهد که کودکانی که دچار معلولیت‌های ذهنی هستند در خانواده‌هایی متولد شده‌اند که شرایط مالی و فرهنگی پایینی دارند و در مقابل، ۹۰ درصد کودکان اوتیسمی در خانواده‌هایی که والدین تحصیلات بالایی دارند به دنیا می‌آیند. همچنین طبق آمار هزینه‌های صرف شده در خصوص کودکان دارای تفاوت‌های ذهنی ۴ برابر یک دانش‌آموز معمولی است و کودکان مبتلا به اوتیسم نیز ۵ برابر هزینه‌بر هستند.

در ادامه این نشست، معاون تشخیص و پیشگیری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه ساله از کودکانی که در مدارس ثبت‌نام می‌کنند باید سنجشی صورت گیرد و در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در دو سال اخیر این سنجش‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و طبق آمار تعداد کل پایگاه‌ها در سطح کشور در حدود ۱۲۰۶ و در استان زنجان ۱۳ پایگاه بوده است.

محمدحسن عظیم‌عراقی با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۴۸۰ هزار نوآموز مورد تست قرار گرفتند که ۷۴٫۸ نفر از این تعداد سابقه آموزش داشته‌اند و در استان این میزان ۵۹٫۲ درصد بوده است که ۹۳٫۶ درصد این تعداد دست راست و ۶٫۴ دست چپ بوده‌اند، افزود: ازدواج‌های فامیلی می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از این مشکلات ذهنی و جسمی باشند.

وی گفت: باید به فکر این باشیم که در استان زنجان کاری در جهت کنترل و کاهش ازدواج‌های فامیلی برداریم؛ چراکه شاخص کشوری ۱۲٫۶ درصد ازدواج فامیلی را در کشور نشان می‌دهد و در استان زنجان این میزان به ۴۹٫۶ درصد می‌رسد و این نشان‌دهنده این است که در این زمینه باید کار شود.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما